aantekeningen onderweg in India - Reisverslag uit Rāmbāgh, India van Marjo-Ter-Wilma-Michel-Tilly-John-Petra-Henri 8 friends - WaarBenJij.nu aantekeningen onderweg in India - Reisverslag uit Rāmbāgh, India van Marjo-Ter-Wilma-Michel-Tilly-John-Petra-Henri 8 friends - WaarBenJij.nu

aantekeningen onderweg in India

Blijf op de hoogte en volg Marjo-Ter-Wilma-Michel-Tilly-John-Petra-Henri

23 Maart 2016 | India, Rāmbāgh

Rit bus vanuit Dehli naar Jaipur.
22 maart 2016:

Wij zitten nu in de bus vanuit Dehli richting Jaipur.
Het is dag 4 van ons avontuur in India?
Op 19 maart 2016 vertrokken wij na een heerlijk nachtje slapen in het Hyatt Hotel in Amsterdam via een tussenstop in Istanboel naar de luchthaven van Dehli.
Wij arriveerden op 20 maart 2016 rond 05.00 uur in de ochtend op het vliegveld in Delhi na een super vlucht met Turkisch Airlines.
Met ons in Nederland verkregen E visum duurde het nog wel even voordat we de douane gepasseerd waren en de felbegeerde stempel in ons paspoort hadden staan.
Zelfs zo lang dat onze gids zich zorgen begon te maken waar wij bleven en of er iets mis was gegaan bij de aanvraag van ons visum.
Nadat we nog even gezocht hadden naar het koffer van John dat door onze vertraging al van de band was gehaald maakten wij bij de uitgang van Dehli airport kennis met onze gids Angelique en onze andere reisgenoten.

Ook maakten we kennis met India. De geur kwam ons tegenmoet. Het rook toch net even anders dan we gewend waren.
Na een ontvangst met een krans van Arikaantjes, ja hoor je hoort het goed, stapten we in de bus. Op weg naar het Hollyday Inn Hotel in New Delhi.
Onderweg zagen we al dat het een land is waar het regelmatig onrustig is. Veel geüniformeerde mensen die allemaal verschillend wapentuig meedroegen.

Bij de check in werd onze bagage voordat het het hotel binnen komt helemaal gescaned.
Ook wij moesten door een detectiepoortje waarna we nogmaals met een handscaner werden gecontroleerd.
Na een lekker ontbijt lekker naar onze riante kamers op de 11e verdieping van het hotel.
Tot 12.00 uur hadden wij om even op adem te komen.
Daar maakten we dankbaar gebruik van. Een lekkere douche en den tukkie doen.
Om 12.00 uur waren we daarom weer fris en frutig voor onze eerste dag Dehli.
Onze groep bestond uit 18 personen hoofdzakelijk dames. Het grootste deel zal met ons de hele rondreis India en Nepal doen. 2 koppels haken af na 2 weken en gaan dan naar huis.

Met de bus voorzien van een chauffeur onze gids, de lokale gids en de busboy ging het richting centrum Dehli.
De drukte in de stad met meer dan 20 miljoen inwoners was enorm.
Onze eerste stop was bij het hoogste van steen gemetselde minaret/toren in Delhli.
Niet alleen de oudheid was een bezienswaardigheid maar ook de mengelmoes van toeristen en lokale bevolking. Iedereen wilde met elkaar op de foto. Ik denk dat het als europeaan goed mogelijk is om te leven van de bijverdiensten van fotomodel. Niet vanwege je schoonheid maar omdat we zoveel verschillen van de Indiers en iedereen het leuk vindt met ons te poseren.
Vanaf de toren gingen wij naar een hindoeïstische tempel begraafplaats van een van de mongels. Volgens de overlevering struikelde deze over zijn lange kleed en brak zijn nek in zijn eigen bibliotheek.
Gelegen in een prachtig tuinencomplex, een gebouw in een 8 hoek. Prachtig mooi vergezeld door een mooie blauwe lucht.
Het is nu in maart namelijk prachtig weer met een ideale temperatuur van rond de 30 graden met een lekker verkoelend briesje zo af en toe.

Na wat te hebben rondgelopen op dat complex was het tijd om in een soort sight seeing Delhi te verkennen. Lang de Arce de triomphe, de Regeringsgebouwen en tal van andere hindoeïstische tempels en gebouwen.
Een zeer grote kleurenpracht met vooral de vrouwen in prachtige sari.

De armoede was toch ook wel iets wat in het oog sprong. Door het kastenstelsel wordt de armoede in stand gehouden. Het is in India dus heel belangrijk waar je wiegje staat.
Veel mensen leven gewoon langs de weg. Op de een of andere manier verdient iedereen wel genoeg om in leven te blijven. Inventief zijn ze wel. Iedereen heeft een handeltje.
Ook dieren die je bij ons alleen maar in de dierentuin ziet lopen hier gewoon over straat. Olifanten apen enz.
Nu schijnt het in Delhi nog mee te vallen, onze volgende bestemmingen zullen wat dat betreft extremer zijn.

Omdat zo'n eerste echte dag heel vermoeiend is heben we gezamenlijk een restaurant bezocht waar we de eerste keer kennis maakten met de Indiase keuken.
Ik moet zeggen dat het niet tegen viel.
Op advies van onze gids Angelique beslotem wij om het voorlopig maar rustig aan te doen en voorlopig vegetarisch te eten.
Aardappelgerechte, linzen, groente, waaronder spinazie en allerhande specerijen om de handel op smaak te brengen. En niet te vergeten het lekkere naanbrood dat je bij alle maaltijden krijgt waarmee je lekker je bord kan schoon schrapen en alle smaken door elkaar kunt mengen.
Na de lekkere maaltijd met de bus terug naar ons hotel voor een heerlijke nacht.

Nadat onze gids ons helemaal had bijgepraat over het Sik geloof keken we onze ogen uit.
De Sik zorgen namelijk dat iedereen elke dag kan eten in hun tempel. Naast gebed en zang was er dus ook eten, heel veel eten. Alle rangen en standen zaten samengeperst op de grond en werden vanuit een grote gaarkeuken die wordt gerund door vrijwilligers voorzien van eten. Niet alleen de Sik kunnen daar eten. Nee, gewoon iedereen kan daar aanschuiven. Er worden daar 20.000 maaltijden per dag uitgedeelt.
Het tempelbezoek mocht alleen maar blootsvoets. Je schoenen moesten uit en de hoofden bedekt. Schoenen werden bewaakt en met onze hoofddoekjes mengden wij ons onder de gelovigen en te toeristen. Een heel bijzonder gevoel. Wij mochten overal komen. Op het heilige boek na waarin alle leefregels staan van de Sik mochten wij alles en iedereen fotograferen. Heel bijzonder. Ook de gaarkeukens het personeel.

Maandag 21 maart 2016:

Na ons ontbijt vertrok de bus naar de binnenstad van Delhi. Er stond een riksja tocht op het programma door de smalle straatjes van het oude Delhi.
Super om mee te maken hoe behendig onze riksja chauffeurs behendig alle obstakels wisten te ontwijken. En geloof me obstakels genoeg. Mensen honden fietsers voetgangers. Zoveel mensen in zo'n enge straatjes.
De riksjarijders kregen onderling onenigheid omdat een groepje de aansluiting verloor door een invoegende bus. God wat maakten die mannen zich druk om twee keer niks. Het leek wel toneel.
Na de riksjarocht hebben we lekker vegetarisch gegeten in een restaurant. De maaltijd leek toch wel verdacht veel op die de dag ervoor. Maar ja, zeuren doen we voorlopig nog niet. Lekker was het in ieder geval.
Omdat vanwege de drukte de binnenstad dicht zat werd een bezoek aan de plaatselijke markt afgezegd en verplaatst naar een ander keer in een andere stad.
De middag was vrij. Lekker even internetten bijkletsen aan het zwembad van ons hotel en 's Avonds een gezamenlijk diner in een restaurant in Delhi.

Zoals reeds vermeld staat deze dag in het teken van de verplaatsing van Delhi naar Jaipur.
270 kilometer over zeer drukke hobbelige wegen en chaotisch verkeer weet onze chauffeur zich met behulp van zijn busboy voorlopig overal goed doorheen te manoeuvreren. Laten we hopen dat alle goden die hier in dit land aanbeden worden ons ook een beetje helpen bij deze zware klus voor genoemd tweetal.
Onderweg probeert onze gids ons zo af en toe wat te vermaken met informatie over de gebruiken in India. Hoe het kasten stelsel in elkaar zit. Hoe dit is ontstaan en welke goden er aanbeden worden. Ik kan je zeggen dat zijn er nogal wat. Omdat ik slecht in namen ben blijf ik deze even schuldig en zoek die later nog even op.

Ons reisgezelschap is al redelijk aan elkaar en aan ons gewend.
Onze gids is zeer kundig en bereisd.
Gisteravond tijdens ons diner heeft ze ons haar levensverhaal verteld en hoe ze bij Fox terecht is gekomen. Tjonge wat een verhaal. Zomaar een goede baan opgezegd om je hart te volgen en een tehuis opgezet voor straat/weeskinderen in Nepal.
6 van die kids heeft ze geadopteerd en worden door haar als haar kinderen gezien. Een kliniek opgezet in Nepal en zorgt voor financiële ondersteuning voor van alles en nog wat. Ze probeert via haar werk bij Fox zo vaak mogelijk in Nepal te zijn. Dat is circa 10 keer per jaar.
We zijn heel benieuwd. Want natuurlijk gaan we haar stichting in Nepal en haar kids bezoeken.
Hoe onbaatzuchtig kun je zijn. Knap om dit te kunnen opbrengen. Niet aan jezelf denken maar alleen maar aan mensen die het veel veel slechter hebben dan wij.

Om mij onbekende redenen staan we nu stil langs de weg. Onze chauffeur moet kennelijk een soort belasting betalen om de weg waarop we rijden te mogen gebruiken. Geen normale tolweg maar iets wat plaatselijke mensen kennelijk bedenken om een graantje mee te pikken van al het vrachtverkeer en bussen. Personenauto's worden kennelijk ongemoeid gelaten. Wie het weet mag het zeggen. Ik krijg het idee dat ze maar wat doen hier in India. Maar ja zo kom je ook aan de kost.
Na het afrekenen van wat roepies gaan we weer op pad richting Radjastan de provincie waarin Jaipur ligt.

Na een korte lunchstop ergens op een warme locatie in een grote tuin langs de snelweg in een tuin waar de chaos toesloeg toen 18 toeristen het terras bezetten, zetten we onze reis voort.
Nog 2 tot 3 uurtjes rijden tot ons hotel in Jaipur.

Jaipur aankomst 22 maart 2016:

Bij binnenkomst van Jaipur was een heel andere sfeer te bespeuren dan in Dehli. 5 miljoen mensen maar het leek een stuk dorpser. Kamelen geiten apen en de hele dierentuin liep en lag op de weg. Bij binnenkomst van Jaipur werd een witte moskee bezocht die recent was gebouwd maar daardoor niet minder fraai. Dus weer schoenen verzamelen en op kousevoeten naar binnen.
Vanuit de moskee op naar hotel Ramada. Een fraai 4 sterrenstulpje midden in Jaipur.
Voordat de friends zich konden settelen op hun kamers moest eerst even gecashed worden. Dat leverde weer spectaculaire beelden op bij de pinautomaat.
Daarna opfrissen in het hotel.
Na de opfrisbuurt Jaipur verkennen. Het paleis bezocht dat begin 1900 werd gebouwd ter ere van een bezoek van prins Albert uit Engeland.
Daarna de rose stad in. Een geheel ommuurd gedeelte van de stad die geheel rose, zeg maar teracotta is geverfd. Langs straatverkopers en andere bezienswaardigheden belanden we uiteindelijk in een bollywoodfilm.
Na 30 minuten indiaas liefdesdrama hielden we het voor gezien.
Daarna voor diner naar een grote tuin met dans muziek en het inmiddels bekende eten.
Langzaam verlangen we toch eens naar wat anders. Maar wie weet wat er nog komen gaat.
Daarna lekker naar onze bedjes uitrusten voor de dag erna.

23 maart 2016:
We bezoeken het fort waar vroeger de maharadja met zijn gevolg heeft gewoond. Prachtig hoog op een berg ommuurd alsof we terug in China waren bij de Chinese muur.
Toeristen werden op de rug van olifanten naar boven gebracht.
Wij diehards gingen te voet omdat Fox de policy heeft niet mee te werken aan dierenleed.
Onze kundige gids loodste ons snel naar binnen en via grote pleinen en spiegelzalen stonden wij 2 uur later voldaan weer bij onze bus. De temperatuur was inmiddels opgelopen naar 35 graden.
Daarna een fotostop bij het waterpaleis. Door de maharadja gebouwd om te jagen en er later maar een groot meer om gelegd. Hoe bedenk je het.
Vervolgens bezoek aan een edelstenenwinkel met passend hapjes en drankje.
Omdat de maharadja van Jaipur thuis was, brachten wij hem vervolgens ook maar even een bezoek.
In zijn kasteel zijn diverse musea gevestigd die werden bezocht.
Van daaruit naar een tapijtenwinkel in het centrum waar op ambachtelijke wijze de meest prachtige tapijten werden geknoopt. Ook hier werden we weer ontvangen met lekkernijen en drank.
Door Fox was in verband met hun 20 jarig bestaan een jeeprit door de stad geregeld.
Omdat hij holyfeest vanavond begint waren de voorbereidingen voor de festiviteiten van morgen in volle gang.
Na een spectaculaire rit in open jeeps naar de meest idyllische plekjes terug naar het hotel voor eindelijk eens een andere dan indiase maaltijd.

Morgen staat de wekker om 04:00 uur.
Dit heeft te maken met het holyfeest waarover morgen meer.

Voor nu welterusten lekker slapen..........

• 24 Maart 2016 - 21:37

Roy,pris En De Kids:

Erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat daar in het verre, kleurrijke india! Nog mooie dagen daar en tot snel.

• 25 Maart 2016 - 06:55

Hannie Ubachs:

Hallo allemaal, heb eindelijk tijd gehad om jullie reis te volgen. Wat een enorm verschil van leven. Zie bijna alles als een film voorbij gaan. En wat een temperatuur nu! Wij verlangen hier naar een beetje zon. Geniet van alles wat jullie meemaken! Ben benieuwd naar jullie volgend stukje. Veel plezier en doe voorzichtig!

Gr. Hannie

• 27 Maart 2016 - 16:14

Harrie:

Hallo allemaal,

Geweldig om vanuit hier jullie reis en belevenissen te mogen volgen. Het klinkt fantastisch en ook de foto's spreken voor zich.
    Zo krijgen wij ook weer een gedeelte van onze dienst op een leuke manier om.
    Veel plezier voor jullie en geniet er vooral van.

Gr. Harrie